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과학기술/Engineering

국내 판매 전기차 배터리 구성 및 셀 전압/Battery composition and cell voltage for electric vehicles sold in Korea

by 도파공 2022. 12. 11.
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배터리 영상을 모은 이유는 전기차 충전에 필요한 시스템 분석시 전기차의 배터리 셀 및 구성 구조를 이해해야 배터리에 대한 사양과 BMS의 입력 전원 사양을 파악하고 관련된 회로 구성을 잡을 수 있기 때문에 찾기 쉽도록 모아둡니다.

The reason for collecting the battery videos is that when analyzing the system required to charge an EV, it is important to understand the battery cells and configuration of the EV so that you can determine the specifications for the battery and the input power to the BMS, as well as the associated circuit configuration.

테슬라 모델 Y 배터리 분해 영상 입니다. 영상에서 보여주는 배터리 모듈은 4개로 구성되어 있고 2170 셀(5000mAh)이 적용된 것으로 보입니다. 모델 Y에서 사용되는 배터리 셀은 2270(한시적 사용), 2170(구형), 4680(신형) 구조입니다. 참고로 21700으로 표기할 때 끝에 0은 원형을 의미합니다. 그리고 리튬이온 배터리이기 때문에 기본적으로 3.8V 전압으로 가정하고 모델 Y에 적용된 셀의 수를 감안한 총 배터리 전압은 106[ea] x 3.8[v] = 402.8 [v] 입니다.

This is a teardown video of the Tesla Model Y battery. The battery module shown in the video consists of four cells and appears to have 2170 cells (5000mAh). The battery cells used in the Model Y are of the 2270 (limited use), 2170 (older), and 4680 (newer) construction. Note that when we write 21700, the zero at the end means round. And since it's a lithium-ion battery, we assume a 3.8V voltage by default, and the total battery voltage given the number of cells applied in the Model Y is 106[ea] x 3.8[v] = 402.8 [v].

배터리 셀 수 정보 참고 사이트 : Tesla Model Y price and specifications - EV Database (ev-database.org)

 

Tesla Model Y

All details and specs of the Tesla Model Y (2022). Compare price, lease, real-world range and consumption of every electric vehicle.

ev-database.org

 

(Eng subtitle)1/4 테슬라 모델Y 배터리 분해가?/Dismantling Tesla model Y battery #Tesla #테슬라 #모델Y #배터리해체 #ModelY - YouTube

2/4 인해전술, 역쉬 쪽수 테슬라 모델Y 배터리 꽃 모양 볼트풀기/ Unlocking special bolts of Tesla Model Y Battery #TeslamodelY - YouTube

 

 

(Eng subtitle) 3/4 테슬라 배터리두껑을 빠루로? 일회용?/Opening the battery case of Tesla Model Y #테슬라 #Tesla #모델Y - YouTube

(Eng Subtitle) 4/4 테슬라 모델Y 배터리 해체하기/ Disassemling Tesla ModelY battery #테슬라 #모델Y #modelY #Tesla - YouTube

 

다음은 현대 아이오닉 5 배터리 영상입니다. 배터리 모듈(8x2 + 6 + 8x1 구조)이 30 개로 이루어져 있습니다. 각 배터리 모듈은 직렬로 연결됩니다. 배터리 모듈 하나에는 2P6S 구조로 배터리 셀로 구성됩니다. 배터리 셀 전압 3.8V로(리튬이온 배터리는 3.6V ~ 3.8V 출력 유지)가 가정하면 배터리의 총 전압은 180[ea] x 3.8[V] = 684V 입니다. E-GMP가 800V 시스템을 지원하는 것을 고려하면 아이오닉 5는 E-GMP를 사용할 수도 있고 그렇지도 않을 수 있는 구조로 보입니다. 영상기준에서 배터리 모듈이 8 x 4가 가능한 공간으로 구성되어 있기 때문인데요. 어쩌면 아이오닉6에서는 E-GMP를 사용하리라 예상됩니다. 요 부분은 더 찾아 보고 업데이트 하겠습니다.

Here is a video of the Hyundai Ioniq 5 battery. It consists of 30 battery modules (8x2 + 6 + 8x1 structure). Each battery module is connected in series. One battery module consists of battery cells in a 2P6S structure. Assuming a battery cell voltage of 3.8V (Li-ion batteries maintain a 3.6V to 3.8V output), the total voltage of the battery is 180[ea] x 3.8[V] = 684V. Considering that E-GMP supports 800V systems, the IONIQ 5 appears to be a structure that may or may not use E-GMP. It is possible that the IONIQ 6 will use E-GMP because the battery module is configured with a space that can be 8 x 4 in the video. I'll do more research and update this post.

(화면 뒤짚힌) 국내 처음으로 열어본 듯. 현대 전기차 아이오닉5 배터리 내부입니다. #아이오닉5 #전기차배터리 #IONIC5 #굿바이카 #EVbattery - YouTube

(Eng) 아이오닉5 배터리 정비하기 쉬울까?/Easy to repair battery of EV Ionic 5? #아이오닉5 #Ionic5 #EVbattery #전기차배터리 - YouTube

 

다음은 EV6 배터리 입니다. 배터리 모듈(8x4 구조)이 32 개로 이루어져 있습니다. 각 배터리 모듈은 직렬로 연결됩니다. 배터리 모듈 하나에는 2P6S 구조로 배터리 셀로 구성됩니다. 배터리 셀 전압 3.8V로(리튬이온 배터리는 3.6V ~ 3.8V 출력 유지)가 가정하면 배터리의 총 전압은 192[ea] x 3.8[V] = 729.6V 입니다. E-GMP가 800V 시스템을 지원하는 것을 고려하면 EV6는 E-GMP를 사용하고 있음을 알 수 있습니다.

Next is the EV6 battery. It consists of 32 battery modules (8x4 structure). Each battery module is connected in series. One battery module contains battery cells in a 2P6S structure. Assuming a battery cell voltage of 3.8V (Li-ion batteries maintain a 3.6V to 3.8V output), the total voltage of the battery is 192[ea] x 3.8[V] = 729.6V. Considering that E-GMP supports 800V systems, we can see that the EV6 is using E-GMP.

(Eng)기아 EV6 배터리모듈분리 1부/Disassembling 32modules of Kia EV6 battery pack 1/2 #EV6 #전기차배터리 #폐차 #배터리해체 - YouTube

(Eng)기아 EV6 배터리모듈분리 2부/Disassembling 32modules of Kia EV6 battery pack 2/2 #EV6 #전기차배터리 #폐차 #배터리해체 - YouTube

 

다음은 제너시스 G80e 배터리입니다. 배터리 모듈(9x4 구조)이 36 개로 이루어져 있습니다. 각 배터리 모듈은 직렬로 연결됩니다. 배터리 모듈 하나에는 3P4S 구조로 배터리 셀로 구성됩니다. 배터리 셀 전압 3.8V로(리튬이온 배터리는 3.6V ~ 3.8V 출력 유지)가 가정하면 배터리의 총 전압은 144[ea] x 3.8[v] = 547.2V 입니다. E-GMP가 800V 시스템을 지원하는 것을 고려하면 제네시스 G80e는 E-GMP를 사용하고 있지 않음을 알 수 있습니다.

Here is a video of the Hyundai Ioniq 5 battery. It consists of 30 battery modules (8x2 + 6 + 8x1 structure). Each battery module is connected in series. One battery module consists of battery cells in a 2P6S structure. Assuming a battery cell voltage of 3.8V (Li-ion batteries maintain a 3.6V to 3.8V output), the total voltage of the battery is 180[ea] x 3.8[V] = 684V. Considering that E-GMP supports 800V systems, the IONIQ 5 appears to be a structure that may or may not use E-GMP. It is possible that the IONIQ 6 will use E-GMP because the battery module is configured with a space that can be 8 x 4 in the video. I'll do more research and update this post.

(Eng)1/3 제너시스 전기차 G80e 배터리 분리/Separating battery pack of Genesis G80e #제너시스 #G80e #Genesis #전기차배터리 - YouTube

(Eng) 2/3 제너시스 전기차 G80e 배터리 분리/Separating battery pack of Genesis G80e #제너시스 #G80e #Genesis #전기차배터리 - YouTube

(Eng)3/3 제너시스전기차 G80e 배터리분해/Disassembling battery pack of Genesis G80e #제너시스 #G80e #Genesis #전기차배터리 - YouTube

 

 

현대 E-GMP : 400V와 800V 시스템에 대한 설명이 포함되어 있는데요. 동일 전력 기준 전압이 올라가면 전류는 낮아집니다. 통상 전류에 의해 회로 상에서의 내부저항으로 열이 많이 나는데 전압을 올려주면 전류가 줄어들므로 동일 내부저항인 경우에 손실이 줄어드는 장점이 있습니다. 물론 전압을 올리면 내전압을 높이는 부품과 회로, 구조 설계가 반영되어야 합니다.

Hyundai E-GMP: There is a description of 400V and 800V systems. As the voltage goes up for the same power, the current goes down. Usually, the current causes a lot of heat due to the internal resistance in the circuit, but by increasing the voltage, the current is reduced, which has the advantage of reducing losses for the same internal resistance. Of course, increasing the voltage must be reflected in the design of components, circuits, and structures that increase the withstand voltage.

E-GMP를 소개합니다 | 브랜드 - 현대자동차 월드와이드 (hyundai.com)

 

E-GMP를 소개합니다 | 브랜드 - 현대자동차 월드와이드

현대자동차그룹의 차세대 전기차 개발을 선도하는 전기차 전용 플랫폼 E-GMP(Electric Global Modular Platform)를 소개합니다.

www.hyundai.com

전기차 전용 플랫폼 E-GMP의 5가지 핵심 장점 – 현대모터그룹 TECH (hyundaimotorgroup.com)

 

전기차 전용 플랫폼 E-GMP의 5가지 핵심 장점 - 현대모터그룹 TECH

현대자동차그룹의 E-GMP는 친환경 성능이라는 기존 내연기관 파생 플랫폼의 특징 외에도 전기차 전용 플랫폼으로서의 다양한 장점을 갖추고 있다. 차세대 전기차의...

tech.hyundaimotorgroup.com

 

 

 

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